Radar slipper ferske tall om IT-markedet: IT-budsjettene øker

Stian Brekke

© Stian Brekke

Spår svak økning i IT-budsjettene

Det nordiske analysebyrået Radar avholder sitt første norske event Radar Summit i Oslo 19. september. Samme dag slipper Radar ferske tall om det norske og nordiske IT-markedet. – IT-sjefer kan se frem til en svak økning i budsjettene på 2.1 % i 2024, og de neste tre årene spår vi en sammensatt årlig vekstrate på 3.65 %. Videre kan konsulentmarkedet for cybersikkerhetstjenester vente en sterk vekst på 13 %, sier administrerende direktør i Radar Norway Stian Brekke.

Stian Brekke

Samtidig ser Radar at virksomhetsfinansiert IT-kjøp vokser, noe som gjør at stadig nye kjøpergrupper kjøper IT i virksomhetene.

Radar adresserer de største globale og lokale risikoene beslutningstakere innen IT møter på eventet.

Det er viktigere enn noensinne for beslutningstakere å oppdatere seg om eksterne og interne risikofaktorer, samtidig som de forventes å optimalisere sine resultater i en vanskelig økonomisk situasjon, sier Brekke.

Radar vil gi nye innsikter om den geopolitiske og sikkerhetsmessige situasjonen for å sikre stadig mer strategiske IT-beslutninger innen svenske og nordiske virksomheter. Vi tar for oss hvordan risikoer og muligheter kan håndteres og hvordan IT-budsjettene bør prioriteres fremover, sier Brekke.

Norske virksomheter må investere mer i motstandskraft

Radar vil gjennomgå hovedtrekkene i nye regler som kommer for å øke virksomheters motstandskraft, inkludert NIS2-regler, CER-direktiovet og ny norsk lov om digital sikkerhet. -Nye minimumskrav, sammen med tydelige krav til at risikostyring er et lederansvar, vil medføre økt behov for investeringer i virksomhetenes motstandskraft, sier Brekke.

KraftCERT vil også bidra med sin trusselvurdering for kraft- og energibransjen, og deltakerne vil få en oppdatering på forventninger til den kommende digitaliseringsstrategien i Norge. 19. september samles flere nordiske beslutningstakere på Oslo Event Hub for å dele kompetanse og innsikt. Mer informasjon om eventet og påmelding her: https://radar-summit-oslo.event.radargrp.com

Om Radar

Radar spesialiserer seg på innsiktsfulle analyser og veiledning for å hjelpe organisasjoner med å navigere gjennom komplekse økonomiske og teknologiske landskap. Radar betjener over 15 000 kunder i Norden og ble grunnlagt i 2007 av Hans Werner. Vi følger den underliggende regulatoriske utviklingen, markedsutviklingen og teknologitrendene som påvirker grunnlaget for IT-virksomheter. Radar har 20+ ansatte med hovedkontor i Stockholm, Sverige, samt kontorer i Göteborg og Oslo. Les mer på https://radargrp.com.