Fersk rapport om nåsituasjon for norske virksomheter!

Et krevende 2023

-2023 har hittil v√¶rt et utfordrende √•r. Geopolitisk og √łkonomisk er vi fortsatt i en vanskelig situasjon, og slaget mellom stormaktene st√•r ikke bare p√• slagmarken, men ogs√• p√• omr√•dene teknikk, energi og kompetanse. Rapporten State of the Nation Norway viser sentrale faktorer som p√•virker IT-virksomheter og konkurranseevnen. Radar anbefaler flere tiltak virksomhetene og myndighetene kan gj√łre for √• m√łte den utfordrende situasjonen, herunder √łkt fokus p√• risikostyring, sier administrerende direkt√łr i Radar Norge, Stian Brekke.

Rapport relevant for norske virksomheter

Analysen er utarbeidet av bransjeeksperter i Radar, og inneholder ferske anslag for IT-kostnader. Omr√•dene energi, r√•varer og √łkonomi analyseres og beskrives opp mot konkurranseevnen i IT-virksomheter og virksomheter generelt.

Faktorer som p√•virker den √łkonomiske situasjonen i Norge gjennomg√•s, og kostnadsdrivere som¬†innkj√łpspriser, konsekvenser avl√łnnsoppgj√łret og inflasjon gjennomg√•s. Analysen omhandler ogs√• Norges konkurranseevne, der produktivitet, kronekurs og bytteforhold, l√łnnsoppgj√łr, arbeidskraft, kompetanse og kompetanseutfordringer er sentrale tema.

Sentrale regulatoriske p√•virkninger gjennomg√•s, inkludert nye regler og lover som medf√łrer √łkte krav til profesjonalisering og ansvarlig styring av virksomhetene. Dette gjelder blant annet innenfor digital sikkerhet, digital √•penhet, ansvarlig n√¶ringsvirksomhet og likestilling. Analysen inneholder vurderinger av konsekvensene av √Öpenhetsloven, Likestillingsloven, Arbeidsmilj√łloven med fler.

Behovet for styrket risikostyring i virksomhetene belyses, og Radar kommer med flere forslag til tiltak for hvordan virksomhetene kan m√łte den utfordrende situasjonen som n√• preger markedene.

Om Radar

Radar utvidet nylig sin virksomhet til Norge, og betjener over 14.000 kunder i Norden.¬† Radar ble stiftet i 2007 av Hans Werner, og utgir data, n√łkkeltall og analyse for de respektive nordiske land.¬† Radars bransjeeksperter r√•dgir innenfor IT-ledelse, strategi, sourcing og forretningsutvikling. Radar skaper kundeverdi og takket v√¶re lojale og forn√łyde kunder har selskapet vokst til en viktig og uavhengig akt√łr i det nordiske IT-√łkosystemet.

Radar leverer analyser og innsikt basert p√• lokal informasjon, koblet med strategisk informasjon. Prioriteringer og n√łkkeltall deles av kunder som er beslutningstakere fra b√•de leverand√łr- og kj√łpersiden.

Radar f√łlger underliggende regulatoriske utviklinger, markedsutvikling og teknologitrender som p√•virker fundamentet for IT-virksomhetene og gir r√•d og anbefalinger om hvordan utviklingen kan h√•ndteres.¬† Radar har 20+ ansatte, og har hovedkontor i Stockholm, Sverige, med kontorlokasjoner i G√∂teborg og Oslo. Les mer p√• https://radargrp.com

Vil du vite mer? Kontakt oss