Fersk rapport om nåsituasjon for norske virksomheter!

Et krevende 2023

-2023 har hittil vært et utfordrende år. Geopolitisk og økonomisk er vi fortsatt i en vanskelig situasjon, og slaget mellom stormaktene står ikke bare på slagmarken, men også på områdene teknikk, energi og kompetanse. Rapporten State of the Nation Norway viser sentrale faktorer som påvirker IT-virksomheter og konkurranseevnen. Radar anbefaler flere tiltak virksomhetene og myndighetene kan gjøre for å møte den utfordrende situasjonen, herunder økt fokus på risikostyring, sier administrerende direktør i Radar Norge, Stian Brekke.

Rapport relevant for norske virksomheter

Analysen er utarbeidet av bransjeeksperter i Radar, og inneholder ferske anslag for IT-kostnader. Områdene energi, råvarer og økonomi analyseres og beskrives opp mot konkurranseevnen i IT-virksomheter og virksomheter generelt.

Faktorer som påvirker den økonomiske situasjonen i Norge gjennomgås, og kostnadsdrivere som innkjøpspriser, konsekvenser avlønnsoppgjøret og inflasjon gjennomgås. Analysen omhandler også Norges konkurranseevne, der produktivitet, kronekurs og bytteforhold, lønnsoppgjør, arbeidskraft, kompetanse og kompetanseutfordringer er sentrale tema.

Sentrale regulatoriske påvirkninger gjennomgås, inkludert nye regler og lover som medfører økte krav til profesjonalisering og ansvarlig styring av virksomhetene. Dette gjelder blant annet innenfor digital sikkerhet, digital åpenhet, ansvarlig næringsvirksomhet og likestilling. Analysen inneholder vurderinger av konsekvensene av Åpenhetsloven, Likestillingsloven, Arbeidsmiljøloven med fler.

Behovet for styrket risikostyring i virksomhetene belyses, og Radar kommer med flere forslag til tiltak for hvordan virksomhetene kan møte den utfordrende situasjonen som nå preger markedene.

Om Radar

Radar utvidet nylig sin virksomhet til Norge, og betjener over 14.000 kunder i Norden.  Radar ble stiftet i 2007 av Hans Werner, og utgir data, nøkkeltall og analyse for de respektive nordiske land.  Radars bransjeeksperter rådgir innenfor IT-ledelse, strategi, sourcing og forretningsutvikling. Radar skaper kundeverdi og takket være lojale og fornøyde kunder har selskapet vokst til en viktig og uavhengig aktør i det nordiske IT-økosystemet.

Radar leverer analyser og innsikt basert på lokal informasjon, koblet med strategisk informasjon. Prioriteringer og nøkkeltall deles av kunder som er beslutningstakere fra både leverandør- og kjøpersiden.

Radar følger underliggende regulatoriske utviklinger, markedsutvikling og teknologitrender som påvirker fundamentet for IT-virksomhetene og gir råd og anbefalinger om hvordan utviklingen kan håndteres.  Radar har 20+ ansatte, og har hovedkontor i Stockholm, Sverige, med kontorlokasjoner i Göteborg og Oslo. Les mer på https://radargrp.com

Vil du vite mer? Kontakt oss