Radar framtidssatsar med förnyat varumärke

Radar har under de senaste 16 åren drivit förändring och utveckling av IT-branschen. Den 18 Augusti lanserar vi nytt varumärke, ny hemsida, en ny visuell- och verbal identitet – men med fortsatt relevant innehåll och som den enda aktören med insikter av högt lokalt värde – det är vårt löfte till er. I samband med det lanseras en digital kampanj där vårt anslag av tjänster vidareutvecklar vad vi på Radar gör och står för.

Våra kunder ställer höga krav på varumärken idag och vill kunna välja vilken nivå på insikter- och rådgivning de behöver för att kunna ta rätt beslut vid rätt tillfälle. I efterdyningarna och återhämtning efter pandemin, krig i Europa och den pågående inflationen så ställer det högre krav på bättre- och datadrivna beslut.

• Radar har redan ett välkänt varumärke, och vi har en relation med de flesta aktörer inom Tech eller IT-ekosystemet. Vi uppfattas som oberoende, relevanta och pålitliga, men vill utveckla associationer där det tydligt framgår att vi är utmanande, kreativa och att vi ifrågasätter etablerade sanningar. Dessutom är vi faktiskt ledande inom Norden med datadrivna insikter på lokal nivå. Radar är det självklara valet för kompetensutveckling och strategisk rådgivning för alla inom IT-ekosystemet.- Att vi förnyar vårt varumärke är en viktig del i vår utveckling som företag säger Caroline Krystek, Marknad och Kommunikationsansvarig på Radar.

• Vi har varit ledande i 16 år på att skapa lokalt värde för våra kunder och IT-ekosystemet i Norden. Radars Insiktshub attraherar flest användare i hela Norden, och nu är det dags för oss att ta nästa steg. Data och tech är allt viktigare för att skapa effektivitet och konkurrenskraft, särskilt i dagens marknads svårbedömda läge. Våra kunders behov förändras och vårt sätt att leverera tjänster utvecklas tillsammans med dem med allt från self-service till fullt strategiskt ansvar och kundens förlängda arm. Därför är det logiskt för oss att ta nästa steg tillsammans med våra kunder, säger Hans Werner, VD på Radar.

• Ibland får vi frågan varför vi tar upp de saker som vi gör i våra rapporter och i vår rådgivning. Det enkla svaret är att vi levererar mot våra kunder med lokala förutsättningar med syfte att göra dem bättre och mer konkurrenskraftiga än övriga. Det vi gör skiljer oss från de globala alternativen – som i bästa fall tar ett globalt branschperspektiv som utgångspunkt för sina analyser och råd. Det mer komplicerade svaret är det som påverkar IT-situationen i Norden när IT är allt viktigare för produktivitet, effektivitet och konkurrenskraft – och därmed den ekonomiska utvecklingen – men också vice versa, det vill säga hur IT berörs av den ekonomiska utvecklingen. Det här vill vi spegla i vår kommunikation och genom vår nya varumärkesplattform kommunicera vårt syfte och drivkraft fortsätter Hans Werner. Radar är en del av koncernen Radar Group, vars syfte är att driva verksamheter framåt med datadrivna insikter, tjänster och strategisk rådgivning. Under kommande år kommer Radar att växa vårt erbjudande i de Nordiska länderna och möjliggöra bättre beslut lokalt med syfte att skapa mer framgång och ökad effekt hos våra kunder. Med det så är vårt åtagande också att täcka vår omvärldsanalys till alla aspekter av det som påverkas eller det som påverkar leveransen av- eller utnyttjandet av IT och teknik.

Caroline Krystek